Gdy muzyka spotyka się z literaturą

Jednym z najbardziej popularnych wątków w literaturze fantastycznej jest spotkanie z obcą cywilizacją. Spotkanie może mieć miejsce na ziemi, w przestrzeni kosmicznej, odległej planecie, a nawet w odległej galaktyce. Najczęstszą konsekwencją takich spotkań jest walka pomiędzy ludźmi i przedstawicielami obcej cywilizacji.

W roku 1898 Herbert George Wells opublikował swoją powieść zatytułowaną Wojna światów, która na stałe weszła do kanonu literatury S-F. W powieści przedstawiona jest inwazja Marsjan na Ziemię. Najeźdźcy chcą opanować naszą planetę, a ziemianie mają stanowić dla nich źródło pożywienia. Wells wykorzystał tę historię by opisać różne postawy społeczne, które ujawniają się podczas globalnego zagrożenia.

Herbert George Wells
Okładka pierwszego wydania

W roku 1938, aktor i reżyser Orson Welles wyreżyserował słuchowisko radiowe na motywach powieści. Spektakl został wykonany i wyemitowany na żywo 30 października 1938 roku z okazji święta Halloween. Pierwsza część słuchowiska przybrała formę typowej audycji radiowej, która osoby niezorientowane czego słuchają, mogła oszukać i sprawiać wrażenie relacji z prawdziwych wydarzeń. O rzekomej panice jaką wywołało słuchowisko wśród słuchaczy w roku 1975 powstał film zatytułowany The night that panicked America (Noc która wstrząsnęła Ameryką).

Orson Welles tłumaczy reporterom, że jego intencją nie było wywołanie paniki, 31-10-1038

W 1958 roku powstała pierwsza ekranizacja powieści, i to właśnie po jej obejrzeniu, amerykański kompozytor Jeffry Wayne wraz ze swym ojcem, zakupił prawa do muzycznej adaptacji tej historii.

Plakat ekranizacji z 1958 roku

Był to rok 1975. 

Kolejne trzy lata upłynęły na adaptacji tekstu, komponowaniu i nagrywaniu płyty. Za większość tekstów na płycie odpowiada Gary Osborne – angielski piosenkarz i twórca piosenek.

W końcu w 1978 roku dwupłytowe wydawnictwo zatytułowane Jeff Wayne’s Musical Version of The War of the Worlds ujrzało światło dzienne, stając się światowym bestsellerem sprzedanym w wielu milionach egzemplarzy na całym świecie.

Okładka płyty

Dzieło ma formę oratorium w stylu progresywnego rocka z wykorzystaniem orkiestry smyczkowej. Poszczególne utwory są powiązane narracją i charakterystycznym leitmotivem, w warstwie tekstowej wyrażają uczucia różnych postaci znanych z powieści. Jeff Wayne, chcąc zachować formę przypominającą opowieści przedstawionej z punktu widzenia różnych osób, zaprosił do udziału w nagraniu wielu znanych ówcześnie artystów.

I tak w rolę narratora i dziennikarza wcielił się amerykański aktor Richard Burton, który swoją część nagrania zarejestrował w trakcie pracy nad drugą częścią filmu Egzorcysta. Nagrania dokonał bez usłyszenia muzyki, w trakcie jednej trzygodzinnej sesji. 

W postać artylerzysty wcielił się David Essex, przyjaciel kompozytora, brytyjski piosenkarz, kompozytor i aktor.

The Artilleryman and the Fighting Machine

Phil Lynnot, brytyjski muzyk lider grupy Thin Lizzy, wcielił się w postać Nathaniela, angielska wokalistka musicalowa i aktorka, Julie Covington, wcieliła się w rolę Beth.

The Spirit of Man

Justin Hayward, brytyjski muzyk, gitarzysta i wokalista grupy The Moody Blues, odpowiada za The Sung Thoughts of the Journalist (Wyśpiewane Myśli Dziennikarza). Fragment płyty zatytułowany Forever Autumn był jednym z singli promujących wydawnictwo.

Forever Autumn

Oprócz nich w nagraniu pojawia się wielu wykonawców, którym towarzyszy orkiestra smyczkowa ULLAdubULLA i zespół rockowy Black Smoke Band, którymi kierował sam kompozytor.

Wszystko to składa się na bardzo udany projekt muzyczny, który w dalszym ciągu sprawia wiele radości piszącemu te słowa. Nie pamiętam dobrze kiedy po raz pierwszy usłyszałem całe nagranie, wiem natomiast, że pierwszym utworem z tej płyty była radiowa wersja The Eve of the War, która znalazła się na składance firmy Sony dołączonej do pierwszego zakupionego  przeze mnie odtwarzacza kompaktowego.

W późniejszych latach powstały różne edycje tego wydawnictwa, ze zmienionym narratorami (inna na rynek niemieckojęzyczny lub hiszpańskojęzyczny), w wersji skróconej przygotowanej specjalnie dla rozgłośni radiowych. W roku 1999 firma Pixelogic wykonała wersję gry na Sony PlayStation również pod tytułem Jeff Wayne’s The War of the Worlds.

Wypada także wspomnieć o dwóch trasach koncertowych ze spektaklem. W pierwszej jako głos narratora wykorzystano oryginalne nagranie Richarda Burtona uzupełnione animacją komputerową, w drugim w jego rolę wcielił się aktor Liam Neeson. Jego postać także była prezentowana jako komputerowa animacja.

Jeff Wayne – War of the worlds Musical

Wszystko to jest dodatkiem, uzupełnieniem wzbogacającym album, który sam w sobie dostarcza wielu przeżyć.

W 2005 roku pojawiło się wznowienie oryginalnego wydawnictwa z dźwiękiem wielokanałowym. Jeśli ktoś będzie miał okazję kupić lub pożyczyć to wydawnictwo, z całego serca polecam. Dodatkowe wrażenia zapewnione. 

Nie pozostaje mi nic innego, jak zaprosić do zapoznania się z albumem (jest dostępny w serwisach streamingowych) i do następnego razu.

Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *